איך להתאים את החצר לכלב שלכם

אם יש לכם חצר ודאי תשמחו שהכלב שלכם יוכל לבלות בה , הגינה שלכם יכולה להיות מרחב אידאלי בטוח ונעים בעבור הכלב שלכם מקום בו הוא יוכל לשחק ולהירגע.

 בכדי להפוך אותה לכזו ישנן כמה נקודות מפתח שחשוב להקפיד עליהן .

חצר שאינה מותאמת לכלבים יכולה לגרור התנהגויות לא רצויות כמו נביחות , חפירות בריחות וחוסר שקט , התנהגויות אלו עללות להפוך למטרד ואף להפוך לבעיות התנהגות של ממש .

ערכנו עבורכם רשימה מסודרת ובה כל מה שנדרש בכדי להתאים את הגינה לכלב שלכם .

הגדר :

הגדר מהווה גבול ויזואלי ברור של גבולות הטריטוריה שלכם , לכלבים ישנם יצרים טבעיים שקשורים קשר הדוק לגבולות מסוג אלה ולטריטוריות שונות .

לגדר מאפיניים רבים נעבור על החשובים שבהם

הגדר צריכה להיות אטומה שלא יהיה ניתן לראות דרכה את החוץ גם לא דרך חריצים , הכלב צריך לראות אך ורק מה שנמצא בתחום השטח שלכם , במידה והכלב יוכל לראות את המתרחש מעבר לגדר יצר השמירה שלו יעלה והדבר עלול  לגרור שלל התנהגויות לא רצויות כגון נביחות , חשדנות כלפי זרים , אגרסיה ועוד . הדבר נוצר כיוון שגדר שניתן לראות דרכה יוצר באופן עקבי אצל הכלב התניות לא נכונות , מבחינתו של הכלב ישנו גבול ברור בין שני חלקים מצידו האחד של הגדר נמצא הבית של הכלב ובני ביתו ומהצד השני שלל גירויים שהוא אינו מכיר כמו אנשים , כלבים , אופניים רכבים ועוד , כל פעם שגירוי כזה נכנס לטווח הראייה של הכלב שלכם הוא מסקרן אותו ומיד גורם לו ללמוד אותו ובמקביל גורם לו להגיב, התגובה של הכלב יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים וצמיד אחריה תגיע למידה של התוצאה של אותה תגובה . כיוון שכל הסיטואציה עלולה לקרות כאשר אנו לא ליד הכלב אין לדעת איך העולם החיצוני יגיב לכלב ומה הכלב ילמד מכך , וכך עלול להיווצר מצב שבו  רשמים לא נכונים של תגובת העולם החיצון לאופן הפעולה של הכלב יובילו  ללמידה לא נכונה שתוביל להתניות לא נכונות שיובילו  להתנהגות לא נכונה שתוביל לעוד ועוד תגובות לא נכונות שיחזקו את הרשמים הלא נכונים ואת ההתנהגויות הלא נכונות עד שאלו יהפכו לבעיית התנהגות .

לדוגמא : הכלב נמצא בחצר שמגודרת בגדר שניתן לראות דרכה , אדם עובר בשביל שצמוד לבית הכלב רואה אותו דרך הגדר  ומזהה אותו כפולש שמנסה להתקרב לגדר , האדם אינו מתייחס לכלב וממשיך ללכת אבל הכלב מבחינתו חושב שהוא הצליח כרגע להבריח את האיום , מבחינת הכלב היה ניסיון  התקרבות לגדר הוא הגיב בנביחה והאיום נסוג והתרחק מהגדר , מבחינת הכלב כל הסיטואציה נתפסת כהצלחה ולכן ההתנהגות של נביחה על אנשים שעוברים ברחוב היא מבחינתו דרך יעילה להרחיק פולשים ולכן יפעל באותה הדרך גם בפעם הבאה , בכל פעם שהכלב ינבח והאנשים פשוט ימשיכו ללכת הרושם שהוא מצליח להבריח אותם רק יתחזק והנכונות שלו לנבוח תתחזק גם היא , במידה ומישהו יבהל או יתחיל לברוח הדבר יחזק את אותו הרושם עוד יותר ולאחר מספר קצר מאוד של חזרות כאלה יש לכם כלב עם בעיית נביחות שבטוח שהוא עושה את הדבר הנכון ביותר בעבור הלהקה שלו , זו רק דוגמא אחת מיני רבות ויכולות להיווצר עשרות התניות שונות ומשונות כתוצאה מהופעה והתנהגות של גירויים שונים מעברו השני של הגדר .

בכדי להימנע מכל זה הקפידו על גדר אטומה כזו שהכלב לא יוכל לראות דרכה דבר , ללא חריצים , כמו חומת בטון בגובה מתאים או גדר שמכוסה באריג אטום כלשהו כמו פלריג , גדר במבוק אינה פתרון טוב כיוון שיש בה חריצים דרכם ניתן לראות .

הגדר צריכה להיות בגובהה מתאים לכלבכם , כלבים רבים מסוגלים בקלות לקפוץ מעל לגדרות של מטר וחצי ולעיתים אף של שני מטר , ודאו שהגדר שלכם גבוהה מספיק בכדי להשאיר את הכלב שלכם בפנים

הגדר צריכה להיות חזקה מספיק בעבור כלבכם , כלבים הם יצורים סקרנים ופיזיים מאוד  , באופן טבעי הם ירצו לדעת מה מתרחש מעבר לגדר ולהגיע לשם , כלבים עלולים לפרק במהירות גדר שאינה חזקה מספיק , ודאו שהגדר שלכם חזקה מספיק כדי להשאיר את הכלב בתוך החצר

חפירות כפי שהזכרתי בסעיף הקודם ישנו סיכוי גבוהה שהכלב שלכם ירצה להגיע לצידה השני של הגדר ולצאת מהחצר במידה והוא לא יוכל לקפוץ מעל הגדר או לעבור דרכה הוא עלול לנסות       לחפור מתחתיה את דרכו החוצה , ודאו כי לא ניתן לחפור מתחת לגדר שלכם , ניתן לעשות זואת בדרכים שונות כמו הנחת אריחי אבן לאורך כל תוואי הגדר .

המקום של הכלב בחצר :

במידה ואתם מעוניניים שהכלב יבלה חלק גדול מזמנו בחצר צריך שיהיה לו מקום ספציפי בחצר שהוא שלו , מקום מקורה נקי וגדול מספיק מקום שבו יוכל להיות מוגן מפגעי מזג האוויר בקיץ ובחורף ושיהיה לכלב נעים וכיף להיות בו .

מיקמו של המקום הזה בתוך החצר הוא חשוב מאוד ויש לשים עליו דגש : המקום של הכלב צריך להיות בנקודה אשר ממנה הוא רואה את הכניסה והיציאה מהבית כמו גם את הכניסה והיציאה מהחצר  , הכלב שלכם צריך להיות באינטרקציה איתכם כדאי שיוכל ללמוד אתכם ואת ההתנהגות הנכונה בקרב בני אדם ולכן חשוב מאוד לוודא שהמקום שאתם בוחרים עבורו יאפשר אינטרקציה כזו שיהיה קרוב מספיק אליכם למקום שאתם נמצאים בו ושיאפשר לו תצפית טובה אליכם . מקומות שבהם לא כדאי למקם את הכלב הם ליד השער בנמצב שבו כל העוברים והשבים מהבית חיביים לעבור דרך הכלב, הדבר יגביר את יצר השמירה ועלול לגרום להתנהגות פחות חברתית כלפי זרים , כמו כן הכלב לא יכול להיות בפינה נידחת בחצר אליה איש לא מגיע ברוב שעות היום מקום שכזה עלול להוביל לכלב שאינו יודע כייצד מתנהגים בקרבת בני אדם מה שיוביל להתנהגויות לא רצויות כגון : התרגשות יתר או אגרסיביות , קפיצות , נביחות , חשדנות ועוד .

הכלב חייב לאהוב את המקום שלו כדי שהוא יוכל להשתמש בו.  בידקו שהכלב שלכם אכן אוהב את המקום שהוא נהנה לשהות בו נסו ליצור לכלב כמה שיותר חוויות חיוביות במקום , פזרו לו שם חטיפים או אוכל טעים כאשר אינו רואה ותנו לו למצוא אותם שם כאילו במקרה,  שבו איתו שם לטפו אותו צרו לו שם הרגשה נעימה וטובה , מהצד השני חשוב להימנע מתחושות או חווית לא נעימות במקום של הכלב , אל תכניסו את הכלב בכח למקום גם לא ע"י דחיפה קטנה כאשר הוא מרחח את המקום ונכנס בחצי הגוף , תנו לו את הזמן שלו כדאי שיכנס למקום בתחושת בטחון וירגיש שם מוגן בטו ושליו , אל תכניסו אותו למקום כעונש או בתחושות לא נעימות , המקום הוא של הכלב לשם הוא הולך כדאי להיות עם עצמו ולהירגע זה חשוב מאוד עבורו.

במידה ויש לכם שני כלבים או יותר לכל אחד מהם צריך להיות מקום משלו בנפרד . ודאו שכל כלב יודע מה המקום שלו מסתדר איתו ואוהב אותו .

למי שבונה מבנה כלהו עבור הכלב בחצר ממולץ להשתמש בפאנלים מבודדים ואלומיניום , בניית מבנים מעץ עלולה לגרות את הכלב ללעוס את העץ ולהרוס את המבנה , בכל מקרה יש להיזהר מפינות חדות ואלמנטים אחרים שעלולים לפצוע את הכלב .

ניקיון הוא קריטי כשמדובר בכלבים , המקום שלהם נוטה להתלכלך מהר מאוד ולמשוך מזיקים אשר עלולים לפגוע בכלב , המקום של הכלב צריך להיות קל לניקוי וחיטוי .

חשוב מאוד שהמקום של הכלב יהיה חשוך בלילה , כלבים צריכים חושך כדאי לישון טוב ולתפקד היטב .

החצר :

החצר שבה הכלב נמצא צריכה להיות נקייה מעשבייה ומפסולת שעלולה לפצוע או להזיק לו  , ורצוי לעשות בה טיפול מונע כנגד קרציות ופרעושים , בחצר צריך להיות צל , חשוב שהרצפה עלייה הכלב דורך לא תהיה כזו שתפצע אותו או תפגע ברגליו , יש לבדוק את כל הצומח בגינה ולוודא שאף אחד מהצמחים אינו רעיל או מסוכן לכלבים , ודאו שאיין בחצר מצבורי פסולת או מקומות שעשוים למשוך נחשים עקרבים נדלים וכו , באותו הקשר ודאו שאתם זורקים את שאריות האוכל שהכלב לא אכל לפח אטום , השארת האוכל חשוף תוביל לבעיית עכברים ומזיקים שונים שתגרור אחריה בעיית נחשים .

השער :

שער הכניסה לחצר הוא הנקודה בעייתית , הכלב יודע שזו הנקודה שממנה נכנסים ויוצאים , הוא יודע שמחוץ לשער ישנם המון גירויים ולכן תמיד סקרן לדעת מה קורה מעברו השני , ודאו שהכלב שלכם לא יכול לפתוח את השער כלבים לומדים במהירות לפתוח מנגנונים של שערים ולברוח , ודאו שהאיזור של השער פנוי ולא מאפשר לכלב להסתתר ליד השער ולברוח ברגע שהשער נפתח או להתגנב מאחריכם ולצאת איתכם שימרו על סביבת שער פנויה במידה ומודבר בכלב ברחן במיוחד ישנן שני אופציות

  • קחו מאלף כלבים שיפתור את הבעייה , מאלף כלבים מקצועי יוכל בקלות ללמד אתכם איך לגרום לכלב להפסיק לנסות לצאת מהשער

  • הקימו שער כפול , שני שערים שניצבים במרחק של כשני מטר האחד מהשני כאשר בניהם גדר , גם במידה והכלב עבר שער אחד הוא נשאר סגור באיזור המגודר שין שני השערים ואז ניתן להכניס אותו ולצאת מהשער השני , במתכונת זו תוך זמן קצר הכלב ילמד שזה לא אפקטיבי ויפסיק לנסות.

מים ואוכל :

הקפידו להחליף את המים שבחצר שמיועדים לשתייה בעבור הכלב  מספר פעמים ביום , בחצר המים חשופים ומתלכלכים בקלות , בקיץ יש להחליף בתדירות גבוהה יותר , דלי מניסרוטה הוא כלי מצויין בעבור מים לכלב  ,  את המים יש למקם במקום מוצלל ונקי , חשוב לנקות היטב את הכלי של המים מלכלכוך , אבנית ועוד . את הדלי ניתן לנקות היטב ע"י השרייה שלו בחומץ תפוחים סינטטי עם מים לחצי שעה לאחר מכן שיפשוף קל עם ספוגית ניקוי יבריק את הדלי , ניקוי כזה רצוי לעשות אחת לשבוע בנוסף לניקוי יומי עם מים וספוגית ניקוי .

כלי האוכל של הכלב צריך להישטף היטב לאחר כל ארוחה  רצוי שגם הוא יהיה מנרוסטה וגם לו יש לעשות ניקוי שבועי בעזרת השרייה בחומץ תפוחים וספוגית ניקוי .

אין להשאיר כלי עם אוכל בחצר במידה והכלב לא אוכל את האוכל שהוגש לו יש להרים את האוכל  .